söndag 16 november 2014

Svart/vitt

Har fått en utmaning av en vän att lägga ut ett svart/vitt foto i fem dagar. Skoj tycker jag som gillar utmaningar. Och så är det ju inte så ofta jag gör svart/vita bilder. Tokigt nog, för de har verkligen sin charm.

Just nu är det inte så svårt att åstadkomma bilder i svart/vitt heller. Det mesta därute är grått. I många nyanser. Kräver inte lång stund med Photoshop att förvandla "färgbilderna". 

Besökte ett av stadens caféer igår. Har varit där många gånger och njutit av gott fika och en massa nostalgiskt ögongodis. Kunde förstås inte låta bli att använda kameran denna gång heller. Tycker bilden passar bra i svart/vitt......


14 kommentarer:

  1. Ja, det svartvita ger verkligen den rätta nostalgiska känslan till bilden, verkar vara ett mysigt fik!

    SvaraRadera
  2. Fina gamla saker som gör sig bra i nostalgiskt svartvitt. Mycket att se, som den gamla DDT-sprutan :-)

    SvaraRadera
  3. Funkar ypperligt i sv. Mycket snyggt, nostalgin flödar.
    Så rolig utmaning, kanske testar framöver.
    Allt Gott.
    Monica

    SvaraRadera
  4. Den utmaningen går på fejan också.
    Vilken härlig nostalgitripp, visst var allt
    bättre förr om inte annat var det lugnare
    och mindre komplicerat man kunde peta sej
    i näsan utan att hela världen såg det efter 5 sekunder
    Ja du den söta valpen blev tonåringen från helvetet
    men det går nog över.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  5. Jo då, rätt motiv för svart/vitt. Håller med Freja, nostalikänslan förstärks!

    SvaraRadera
  6. Toppenbild i svartvitt med klar nostalgikänsla! Roligt att se gamla föremål och nicka igenkännande! Pelles Lusthus här i Nyköping har en stor samling gamla prylar och där kan man gå länge och bli riktigt nostalgisk!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Men visst är det kul med bilder i svartvitt??!! Och fint motiv hittade du också...lite nostalgi även om en del var före min tid, faktiskt...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Passar väldigt bra i svartvitt. Många bilder som gör det faktiskt. Jag är dålig på använda den funktionen, glömmer liksom bort det.

    SvaraRadera
  9. Ja, visst är det så att svart/vitt ger bilden mer en känsla av nostalgi. Tycker du har lyckats galant att förmedla just den känslan med dina bilder.

    SvaraRadera
  10. Just den bilden passar bra i svart/vitt - Nostalgi. Vilken variant på Photoshop har du? Mitt CS2 försvann i min datorkrasch. Jag hade en gammal skiva med Photoshop 7, så det får jag hålla till godo med nu. BLÄH!!!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  11. Vilket kuriosakabinett med kraftiga nostalgivibbar. Snyggt i s/v och mitt öga gör infärgningar på eget bevåg, brun blir ögonkakaoburken, röd blir...

    SvaraRadera
  12. Svartvita bilder är fint! Men som du säger, nästan aktör svartvitt nu....Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Ja, den där nostalgihörnan passade verkligen i svartvitt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  14. En sådan kakaoburk har jag också, men min är i färg ;-)
    Ditt café ska jag lägga på minnet ifall att jag kommer på besök i din stad!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.