söndag 22 november 2009

Purjolöksgratäng

Äntligen kom det en solig dag mitt i allt det grå och regniga. Så skönt att få tillfälle att vara ute i skogen igen efter en tid med regn och rusk. Ett par minusgrader och strålande sol. Härligt!!! Har faktiskt drabbats av abstinensbesvär några helger när vi inte kunnat ta oss ut!

Dagens jobb bestod i att gallra bort björk som spelat ut sin roll som skugga åt smågranar. Blir bra ved till nästa vinter.

Synd bara att dagsljuset inte räcker så länge. Eller kanske tur - så att vi inte tar ut oss helt....

Väl på hemmaplan igen så blev det ett välbehövligt bastubad före middagen. Gjorde gott för ömma muskler och leder.

Dagens middag blev en rätt som min mamma gjorde vid högtidliga tillfällen då hon och jag var ensamma och skulle festa....

En middag helt i LCHF-anda!

Purjolöksgratäng med rökt skinka 3 personer
2 stora purjolökar, skurna i 5 cm bitar
150 g skivad rökt skinka
4 dl bechamelsås smaksatt med salt, nymalen svartpeppar och en gnutta riven muskotnöt
2 - 3 dl riven ost, ex Grevé


Värm ugnen till 225 grader.

Förväll purjolöken tills den är nästan mjuk - ca 5 min i micron i en skål med lite vatten och en nypa salt - eller i kastrull på spisen. Lägg purjon i botten på en smord ugnsfast form. Lägg på skinkan - vik den gärna runt purjobitarna. Denna gång hade jag några färska champinjoner som jag fräste i en stekpanna och lade till anrättningen.

Koka såsen. Krydda och tillsätt den rivna osten när såsen är färdig. Spara ev lite ost att strö över den ugnsfärdiga anrättningen. Bred ut ostsåsen över purjo-skinka-champinjonlådan.

Gratinera i ugn ca 15 - 20 min eller tills gratängen fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.