måndag 9 november 2009

Far och flyg......

Efter en del flygande kors och tvärs med SAS har vi lyckats skrapa ihop tillräckligt många eurobonuspoäng för en "gratis"-tur till Stockholm tur och retur. Glada i hågen loggade vi in på SAS hemsida för bokning. Vll påstå att vi är rätt vana intrenetanvändare, men vi höll på att ge upp flera gånger inför denna uppgift. Vem har sagt att det ska vara lätt att få en gratisresa....???

Till slut så lyckades vi med konststycket att boka en resa för ett antal bonuspoäng. Yes!!! Men vadå gratis - skatterna tillkommer och dom är inte att leka med.

Nu bar det sig inte bättre än att vi missuppfattade varandra ifråga om ledigheter m m så under helgen var det läge att boka om nerresan. Det skulle inte kosta något enligt informationen på sidan. Hur vi än försökte så dök det upp en text som sade att det saknas poäng för ny resa. Vadå NY - vi skulle ju bara ändra avgångstid. Jag som är lugnast i familjen skickade till slut iväg ett mail med ett antal frågor till kundtjänst. Kommuikation under vardagar. Maken hade för länge sedan morrande parkerat framför TV:n.

På plussidan för SAS måste jag tillstå att de var snabba att svara. Resultatet blev att vi gav upp projektet. Det skulle kosta ytterligare en massa poäng att ändra tid. Hur det nu kan komma sig eftersom vi redan har en t o r - resa bokad och poäng dragen för denna. Forget it. Det är inte meningen att det ska vara logiskt.

I dagens papperstidning stod att läsa att Norwegian har REA på resor. Till hufvudstaden skulle man kunna resa fr 298 kr. Kanske ett sätt att för en ringa peng ta sig söderut tidigare på dagen trots allt tänkte jag.

Det där "fr" är jag mycket misstänksam emot. Och visst - vid närmare kontroll så var det bara en avgång per dag som var så billig. sedan så tillkommer skatt på ett antal kronor. Det ingår inte i "fr". Nåväl, en enkel biljett för 404 kr totalt är ju inte så pjåkigt om man nu vinner att antal timmar på kuppen. Till bokningssidan!

Rätt enkel och logisk sida. välj datum, avgång och priset kommer upp. Boka plats - stopp! Kostar 50 kr. Vadå??? Om jag gör jobbet - ska jag då betala för det??? Glöm det. Jag tänker inte betala för att få en viss plats. Får väl stå ut med att hamna inklämd längst bak i planet - ve och fasa... Får inmundiga något lugnande.

Nästa steg - bagaget. Checka in bagage??? Kostar 50 kr per väska. Nä nä. Inga sådana extravaganser. Jag fixar så att jag har ett handbagage. Punkt slut.

Betala biljetten. OK - med hjälp av makens mastercard. Alla siffrorna på plats och så "skicka". Håll andan.... Nänämensan - inte kunde det vara så lätt. Stora röda bokstäver - inget betalkort (?) = kostar 50 kr. IGEN!!! Rotar fram mitt eget VISA och lyckas få betala utan straffavgift. Puh.

Biljetten fick jag snabbt både i mobilen och på mailen. Helt OK. Nu är det bara att se till att vara mätt och belåten när jag kliver på planet, för där måste man ha stora börsen med sig för att få något i magen. Tur att det går fort att ta sig från KXK till ARN.

Gratis är alltid förenat med många om och men......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.